Punkty, rozwój ustawiczny i samokształcenie – czyli o co chodzi z obowiązkiem doskonalenia zawodowego?
Rok 2024 zapisał się na kartach historii zawodu higienistki stomatologicznej jako moment przełomowy. Po dekadach oczekiwań, wreszcie doczekaliśmy się regulacji prawnych, które formalizują naszą rolę w systemie opieki zdrowotnej. Zmiany te, choć z pewnością przyniosły wiele pozytywnych aspektów, nie obyły się bez wyzwań. Jak każda rewolucja, także ta w naszym zawodzie wiąże się z nowymi regulacjami, które mogą budzić wątpliwości i wymagać dalszej interpretacji.
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów, który wywołuje liczne dyskusje w środowisku, jest kwestia ustawicznego rozwoju zawodowego.
W artykule tym przyjrzymy się szczegółowo, jak nowe przepisy wpływają na codzienną praktykę higienistki stomatologicznej i co oznaczają w kontekście obowiązków edukacyjnych, które mogą stać się kluczowym elementem naszej zawodowej drogi.
Opublikowane w kwietniu tego roku Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne określa, w jaki sposób przebiegać będzie nasze doskonalenie zawodowe i w jaki sposób będzie punktowane.
Od 01 stycznia 2025 roku rozpocznie się nasz pierwszy, 5-letni okres rozliczeniowy, w ciągu którego każda higienistka, która uzyskała wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego w 2024 roku, musi uzyskać 200 punktów edukacyjnych. Punkty będą przyznawane w dwóch głównych formach doskonalenia zawodowego: samokształcenie oraz kurs doskonalący.
Kurs doskonalący
Za organizację kształcenia w ramach ustawicznego rozwoju zawodowego higienistki stomatologicznej odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). To właśnie ta instytucja, przy udziale specjalistów i ekspertów, opracowuje programy kursów doskonalących, które będą realizowane wyłącznie przez podmioty akredytowane. Akredytacja oznacza, że dany ośrodek został wpisany na oficjalną listę podmiotów uprawnionych do prowadzenia kursów doskonalących w ramach ustawicznego kształcenia zawodowego.
Wszystkie informacje dotyczące dostępnych kursów, w tym harmonogramy i terminy, będą na bieżąco publikowane na stronie internetowej CMKP, co zapewni łatwy dostęp do niezbędnych materiałów edukacyjnych. Po zakończeniu kursu organizator zobowiązany jest do przesłania do CMKP listy uczestników, którzy ukończyli szkolenie.
Warto również pamiętać, że pracownikowi podnoszącemu swoje kwalifikacje zawodowe przysługuje 6 dni urlopu szkoleniowego w ciągu roku, co ułatwia uczestnictwo w tego typu szkoleniach. Po zakończeniu kursu doskonalącego osoba wykonująca zawód medyczny otrzymuje 120 punktów edukacyjnych, które stanowią potwierdzenie zdobytej wiedzy i umiejętności.
Samokształcenie
Ustawiczny rozwój zawodowy to nie tylko obowiązek, ale także nasz aktywny wkład w doskonalenie własnych kompetencji. Szczegółowy wykaz aktywności punktowanych, które mogą przyczynić się do realizacji wymogów ustawicznych, zawarty jest w Załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024 r. (Dz. U. poz. 674). Wśród form samokształcenia, które umożliwiają zdobywanie punktów edukacyjnych, znajdują się m.in. kursy, konferencje, warsztaty, działania autorskie i współautorskie, a także uzyskanie stopnia naukowego.
Każda z tych form jest punktowana indywidualnie, zgodnie z szczegółowym wykazem zawartym w rozporządzeniu. W ramach cyklu edukacyjnego (rozliczeniowego), aby spełnić wymogi, należy zdobyć łącznie 80 punktów edukacyjnych z zakresu samokształcenia. Taki system daje możliwość elastycznego podejścia do własnego rozwoju, umożliwiając wybór różnorodnych form edukacji, które najlepiej odpowiadają indywidualnym potrzebom i zainteresowaniom zawodowym.
Uzyskanie statusu osoby wykonującej zawód medyczny wiąże się przede wszystkim ze stałym aktualizowaniem wiedzy. Zmiany te, choć mogą budzić wątpliwości i wymagają dokładnego zapoznania się z nowymi regulacjami, w dłuższym czasie przyczynią się do podniesienia standardów opieki stomatologicznej i jakości pracy higienistki stomatologicznej. Nowe przepisy stanowią nie tylko wyzwanie, ale i szansę na dalszy rozwój zawodowy, który ma realny wpływ na jakość usług świadczonych pacjentom.